• Aktualności
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich pieniędzy i uważaj na oszustów wyłudzających dane

Dbaj o bezpieczeństwo swoich pieniędzy i uważaj na oszustów wyłudzających dane

27-01-2022

Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że z danych Polskiego Standardu Płatności, właściciela standardu płatniczego BLIK wynika, że na rynku płatności pojawiły się zdarzenia oszukańcze (fraud), z wykorzystaniem usługi BLIK.

Zdiagnozowane przypadki dotyczą kradzieży pieniędzy przy wykorzystaniu kodów BLIK. Ofiarami złodziei stają się m.in. osoby, które za pośrednictwem mediów społecznościowych proszone są przez znajomych o pożyczkę lub osoby dokonujące zakupów na platformach internetowych.

Stosowane przez przestępców zabiegi prowadzą do przekazania im kodu BLIK, który następnie służy do wypłaty gotówki z bankomatów.

Jak na co dzień dbać o bezpieczeństwo pieniędzy?

Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa. Oszuści próbują wykorzystać Twoje roztargnienie i nieostrożność. Nie daj się zaskoczyć!

  • Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
  • Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom.
  • Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz w bankowości elektronicznej.
  • Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.
  • Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
  • Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki).
  • Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości.
  • Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.
  • Na komturze korzystaj z klawiatury ekranowej wprowadzając hasło.
  • Czytaj nasze komunikaty na temat bezpieczeństwa – bądź na bieżąco!
  • Śledź informacje oraz komunikaty przesyłane na Twoją skrzynką w systemie bankowości elektronicznej.
  • Zgłaszaj próby podszycia się pod bank, nie tylko Bank Spółdzielczy w Jordanowie, ale również innych instytucji na Policję.

Złodzieje mogą podjąć próbę włamania do Twojego komputera lub telefonu także wtedy, kiedy Ty nie jesteś zalogowany do Banku, a np. sprawdzasz swoje maile lub przeglądasz strony internetowe.

Dlatego:

  • Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców.
  • Nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
  • Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
  • Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
  • Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.

Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika Banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod Bank lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, zadzwoń: 18 26 75 520 lub 785 500 367, zawsze służymy pomocą.

Znajdziesz nas też tutaj