Przejdź do głównej treści

Nie daj się oszukać w Black Friday

Data publikacji:

Szanowni Klienci,

w związku ze zbliżającym się okresem wyprzedaży Black Friday przypominamy o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas zakupów online i korzystania z bankowości elektronicznej.  

Dlatego szczególnie teraz należy zwiększyć swoją czujność przy zawieraniu transakcji handlowych online. 

1. Uważaj na fałszywe sklepy i oferty „zbyt dobre, aby były prawdziwe”
Cyberprzestępcy tworzą strony łudząco podobne do znanych sklepów oraz publikują fałszywe promocje. Przed dokonaniem zakupu sprawdź opinie o sprzedawcy oraz upewnij się, że adres strony zaczyna się od „https”.

2. Zawsze sprawdzaj wiarygodność sklepu internetowego i upewnij się, że adres strony jest prawidłowy. Oszustwa polegające na podszyciu się pod znaną markę to jeden z najczęstszych ataków socjotechnicznych, bazujący na Twoim pośpiechu i zaufaniu względem podmiotów, z którymi zawierasz transakcje.

3. Nie klikaj w podejrzane linki z SMS-ów, e-maili i mediów społecznościowych
Oszuści często podszywają się pod firmy kurierskie, banki lub sklepy, wysyłając linki prowadzące do fałszywych stron logowania lub płatności. Bank nigdy nie prosi o potwierdzenie tożsamości poprzez link w wiadomości.

4. Chroń swoje dane logowania
Nigdy nie podawaj loginu, hasła, kodów SMS ani danych karty na stronach, które budzą jakiekolwiek wątpliwości. Nie należy ich też podawać, gdy ktoś telefonicznie o nie pyta.

5. Stosuj silne hasła i stosuj różne hasła do różnych kont, nie stosuj jednego hasła do wszystkich swoich kont bankowych i kont  na różnych platformach w tym sprzedażowych. W razie wycieku jednego hasła, inne konta pozostaną bezpieczne. 
Przeczytaj: Bezpieczne hasła - wszystko, co zawsze chcieliście wiedzieć

6. Korzystaj z bezpiecznych metod płatności
Korzystaj z zaufanych bramek płatniczych. Unikaj bezpośrednich przelewów na nieznane konta.

7. Nie ulegaj presji czasu. Nie należy ulegać presji czasu, bo jest to częsta technika oszustów. Twoją uwagę powinny wyostrzyć wszelkie oferty, które wywierają presję, by zakupu dokonać jak najszybciej. Chodzi o komunikaty typu: "aktualnie 100 osób ogląda tę ofertę", "ostatnie 5 minut na skorzystanie z tej oferty". Takie zabiegi socjotechniczne mają skłonić do dokonania pochopnej, nieprzemyślanej decyzji.

8. Monitoruj swoje konto
Regularnie sprawdzaj historię transakcji. 

9. Aktualizuj oprogramowanie
Upewnij się, że system i przeglądarka są aktualne, a na urządzeniu działa oprogramowanie antywirusowe.

Zachęcamy do zapoznania się także z treścią artykułu: Socjotechnika – dlaczego cyberprzestępcy są skuteczni

Bezpieczeństwo Twoich środków zależy od Ciebie!