Vishing polega na oszustwie telefonicznym, w którym przestępcy chcą wyłudzić dane (np. loginy, hasła, kody). Oszuści informują Klienta o:
- rzekomych nieprawidłowościach na koncie,
- zagrożeniach konta,
- chęci pomocy w odzyskaniu środków,
nakłaniają do instalacji aplikacji do zdalnego dostępu, np. AnyDesk, aby uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Drogi Kliencie, nigdy nie podawaj tych danych przez telefon, jeśli ktoś o nie pyta, natychmiast rozłącz się.
Pamiętaj, że w większości rozmów pojawiają się dwa istotne elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia.
Cechy oszustwa:
- nakłanianie do pobrania i instalacji programu, poprzez który oszust uzyska dostęp do naszego urządzenia (np.: AnyDesk, TeamViewer czy Splashtop pod pretekstem „zabezpieczenia” konta lub „zdalnego skanowania”).
- nakłanianie do podania loginu i hasła, kodów dostępu do naszego konta bankowego oraz kodów autoryzacyjnych.
- nakłaniania do wykonania przelewu.
Jak się bronić?
- nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, loginów czy haseł lub kodów autoryzacyjnych,
- nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową,
- nie wypłacaj pieniędzy ani nie zlecaj przelewów za namową osób dzwoniących,
- nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji,
- skontaktuj się z kimś zaufanym np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie,
- zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości i niejasności w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, zawierają błędy językowe.
Pamiętaj! Jeśli dzwoniący wymaga podania danych osobistych, haseł dostępu, kodów autoryzacyjnych lub numeru karty płatniczej, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę do instytucji, za którą ktoś się podawał.