Fałszywe telefony od osób podszywających się pod pracownika Banku stanowią dziś poważne zagrożenie dla ochrony danych osobowych. Pamiętaj! Zachowaj szczególną ostrożność. Nigdy nie podawaj danych i niczego nie instaluj!
Przestępcy umieją wykorzystać systemy telekomunikacyjne. Mogą podszywać się pod dowolny numer telefonu, np. infolinię Banku, różnych instytucji państwowych lub podmiotów gospodarczych. Pamiętaj pracownicy Banku nie dzwonią z numerów telefonów podanych na stronie internetowej!
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do otrzymanego telefonu, informacji lub powiadomienia, należy natychmiast rozłączyć się i zadzwonić do banku, aby zweryfikować zaistniałe zdarzenie
- Oszuści dzwonią pod różnym pretekstem. Mówią np. o weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanym rachunku, specjalnej akcji Policji/CBA lub ofercie inwestycji w kryptowaluty. Mogą nakłaniać Cię do podania danych osobowych, danych karty płatniczej, hasła i loginu do bankowości internetowej.
- Oszustwo może być także związane z namową do przekazania pieniędzy, np. oszust w rozmowie telefonicznej podaje się za policjanta i doprowadza do przekazywania pieniędzy w celu rzekomych działań, które mają zmierzać do ochrony środków finansowych.
Zachęcamy do zapoznania się z filmem edukacyjnym "Oszustwa na pracownika Banku":
https://www.youtube.com/watch?v=IEkeaH2HUWM
Pamiętaj! Zachowaj szczególną ostrożność. Nigdy nie podawaj danych i niczego nie instaluj!
Pracownik Banku nigdy:
- Nie poprosi o instalację aplikacji,
- Nie pyta o login i hasło do logowania, do bankowości elektronicznej,
- Nie prosi o podanie pełnych informacji dotyczących karty płatniczej (kodu CVV/CVC).
Podstawowe zasady bezpieczeństwa:
- nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej,
- nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych. Wyjątkiem są bankowe aplikacje mobilne ale informacja o nich jest dostępna na stronach internetowych banków,
- poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał oraz zanotuj numer telefonu z którego dzwoni,
- pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej,
- dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!,
- nie podawaj nikomu przez telefon swoich danych osobowych,
- uważaj na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych Ci osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteś proszony o kliknięcie w link i podanie danych,
- jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej. Nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie,
- nie wierz w opowieści o rzekomej akcji specjalnej funkcjonariuszy Policji lub CBA, która ma ochronić Twoje pieniądze,
- Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.