Przejdź do głównej treści

Uwaga! Oszustwa na pracownika Banku!

Data publikacji:
Fałszywe telefony od osób podszywających się pod pracownika Banku stanowią dziś poważne zagrożenie dla ochrony danych osobowych. Pamiętaj! Zachowaj szczególną ostrożność. Nigdy nie podawaj danych i niczego nie instaluj!

Przestępcy umieją wykorzystać systemy telekomunikacyjne. Mogą podszywać się pod dowolny numer telefonu, np. infolinię Banku, różnych instytucji państwowych lub podmiotów gospodarczych. Pamiętaj pracownicy Banku nie dzwonią z numerów telefonów podanych na stronie internetowej!

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do otrzymanego telefonu, informacji lub powiadomienia, należy natychmiast rozłączyć się i zadzwonić do banku, aby zweryfikować zaistniałe zdarzenie  

  • Oszuści dzwonią pod różnym pretekstem. Mówią np. o weryfikacji zmyślonej transakcji, zablokowanym rachunku, specjalnej akcji Policji/CBA lub ofercie inwestycji w kryptowaluty. Mogą nakłaniać Cię do podania danych osobowych, danych karty płatniczej, hasła i loginu do bankowości internetowej.
  • Oszustwo może być także związane z namową do przekazania pieniędzy, np. oszust w rozmowie telefonicznej podaje się za policjanta i doprowadza do przekazywania pieniędzy w celu rzekomych działań, które mają zmierzać do ochrony środków finansowych.

Zachęcamy do zapoznania się z filmem edukacyjnym "Oszustwa na pracownika Banku":

 https://www.youtube.com/watch?v=IEkeaH2HUWM

 Pamiętaj! Zachowaj szczególną ostrożność. Nigdy nie podawaj danych i niczego nie instaluj!

 Pracownik Banku nigdy:

  • Nie poprosi o instalację aplikacji,
  • Nie pyta o login i hasło do logowania, do bankowości elektronicznej,
  • Nie prosi o podanie pełnych informacji dotyczących karty płatniczej (kodu CVV/CVC).

 Podstawowe zasady bezpieczeństwa:

  • nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej,
  • nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych. Wyjątkiem są bankowe aplikacje mobilne ale informacja o nich jest dostępna na stronach internetowych banków,
  • poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał oraz zanotuj numer telefonu z którego dzwoni,
  • pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej,
  • dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!,
  • nie podawaj nikomu przez telefon swoich danych osobowych,
  • uważaj na wszelkie wiadomości (SMS, Messenger, WhatsApp, itp.) od nieznanych Ci osób, podających się za kupujących na portalu sprzedażowym bądź aukcyjnym, w których jesteś proszony o kliknięcie w link i podanie danych,
  • jeśli otrzymasz przelew od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj pieniędzy dalej. Nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie,
  • nie wierz w opowieści o rzekomej akcji specjalnej funkcjonariuszy Policji lub CBA, która ma ochronić Twoje pieniądze,
  • Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.

 Uwaga na oszustwa

Aktualności

Data publikacji:
Prace serwisowe w dniu 24.07.2025r. – niedostępność usług
Data publikacji:
Wzmożone działania cyberprzestępców
Data publikacji:
Webinarium dla seniorów - II termin

    Przydatne informacje

    Kursy walut

    Kursy walut - aktualne stawki sprzedaży i kupna
    Waluta Sprzedaż Kupno
    EUR 4.3760 4.1177
    USD 3.7373 3.5163
    CHF 4.7147 4.3782
    GBP 5.0337 4.7021

    Stawki referencyjne

    średni WIBOR 3M (marzec 2025)
    5,85%
    średni WIBOR 3M (kwartał I 2025)
    5,86%

    Godziny przelewów

    Przelew międzybankowy przychodzący
    ELIXIR do 11:00 do 15:00 do 17:00
    Przelew międzybankowy wychodzący
    ELIXIR do 16:00
    Ekspres ELIXIR (Natychmiastowy) 24h
    BlueCash (Natychmiastowy) 24h
    SORBNET do 15:00